Freund Tamás: Jelenkori kihívások

(A szerző agykutató, akadémikus)

Előtérbe kell kerülniük a belső világunkból származó impulzusoknak mindennapi tevékenységünk szervezésében, kivitelezésében, agyunk memória-tartalmának kialakításában. Ehhez elengedhetetlen a több ezer éves erkölcsi, kulturális, etikai, vallási örökségünk jobb megjelenítése belső világunk működésében.

Adaptációs nyomáson a jelen gondolatmenetben alkalmazkodási kényszert, szelekciós nyomást kell érteni, amely nemcsak a biológiai, hanem a társadalmi/kulturális evolúció szintjén is működik. A biológiai evolúció közismert példái igazolják, hogy a környezet megváltozása az egyes fajok vagy azok bizonyos szervei, tulajdonságai megváltozását vonja maga után. Az új környezethez legjobban alkalmazkodó genetikai variánsok fognak eluralkodni a populációban. Minél radikálisabb a környezetváltozás, annál nagyobb szelekciós vagy adaptációs nyomásról beszélhetünk. Napjainkban az információs robbanás és globalizáció az emberi agy "környezetében" radikális változásokat okoz, hiszen az információfeldolgozásért felelős szervünk környezetének elsődleges komponense maga az információ, a külvilágból az érzékszerveinken keresztül felvett impulzusok tömege. Ennek hatékony elraktározásához elengedhetetlen a belső világunk (motivációs, érzelmi és általános fiziológiai állapotunk, több ezer éves kulturális hagyományaink) impulzusaival való társítás. Az agy információs környezetének spontán és irányított változásaiból eredő biológiai és kulturális abnormalitásokat, fejlődési zsákutcákat szeretném néhány biológiai evolúcióból vett példával illusztrálni, előrebocsátva, hogy ezen mechanizmusok hasonló működése a társadalmi/kulturális evolúció szintjén nincs bizonyítva.

Darwin pintyei

A külvilági információ manapság olyan mértékben árasztja el agyunkat, hogy gyakran nem marad idő és kapacitás a belső világból származó impulzusokkal való társításra, és ennek számos negatív következménye van. Nemcsak tudásunk, ismeretanyagunk válik felszínessé, hanem a lelki elsivárosodás és számos pszichiátriai megbetegedés is fenyeget. Agyunk információs környezete az elmúlt ötven-száz év során drasztikusan megváltozott. Az ősembertől a XIX-XX. századig a feldolgozandó információ növekedése olyan lassú volt, hogy az agy feldolgozóképességének fejlődése lépést tudott vele tartani. A közelmúltban a telefon, rádió, televízió, ma már mobiltelefon, internet megjelenése, az utazás egyszerűvé válása olyan információs robbanást és gyors globalizációt eredményezett, amely agyunkat már szinte megoldhatatlan feladat elé állítja. Minden biológiai rendszerre jellemző, hogy megpróbál alkalmazkodni a megváltozott környezethez, és ez agyunkra is igaz. A populációban különböző százalékban előforduló spontán genetikai variánsok közül válogatja ki a szelekció a legjobban alkalmazkodó típust, és az fog elszaporodni a kevésbé jól alkalmazkodók rovására. Ennek mechanizmusát érzékelteti a Darwin pintyeiről szóló biológiai példa.

A Galápagos-szigeteken az "el Nino" miatt hétéves periodicitással változik a száraz és nedves évszakok aránya, és ennek megfelelően a pintyek eledeléül szolgáló magvak héjvastagsága. A száraz években, amikor vastag héjúak a magok, a nagy, erős csőrű genetikai variáns terjed el a populációban, míg az esősebb években a kis, vékony csőrűek dominálnak, s a másik erősen visszaszorul, csaknem kipusztul. Ennek oka, hogy amíg a magvak héja vékonyabb, könnyedén szétpattintható a mozgékony, kicsi csőrrel, addig a kis csőrű egyedek az életképesebbek, hiszen fürgén elkapkodják a táplálékot a lomhább vastag csőrűek elől. A száraz években azonban a vékony csőrűek alig tudják feltörni a sokkal keményebb magvakat, a vastag csőrűek viszont könnyedén megteszik. Így ehhez a környezeti körülményhez ők alkalmazkodtak jobban. S ez váltakozik hétévenként.

Vagy egy még ismertebb példa. A nyírfaaraszoló lepkék fehér szárnyúak, így a madár nagyon nehezen veszi észre őket a nyírfa kérgén. Van a populációban egy, néhány ezrelékes arányban előforduló fekete variáns is. Ezt viszont a fehér nyírfakérgen könnyen észreveszi a madár, megeszi, ami meg is magyarázza, hogy ennek a variánsnak az előfordulási aránya miért ilyen alacsony. Néhány száz évvel ezelőtt Birmingham környékén ipart telepítettek, és akkora szmog volt, hogy a város környékén teljesen befeketedtek a fatörzsek. Csodák csodájára, néhány év múlva a nyírfaaraszoló lepke fekete szárnyú lett. Természetesen nem arról van szó, hogy olyan okos a lepke, hogy gyorsan megváltoztatta a szárnya színét. A fekete variáns addig is jelen volt a populációban, csak az akkori környezeti körülményeknek a fehér változat felelt meg jobban, azt nem vette észre a madár. Mikor fekete lett a nyírfakéreg, a másik variánst részesítette előnyben a szelekció, a másik változat uralkodott el a populációban.

Túlélési változatok

Be kell látnunk, hogy hasonlóan radikális méretű változás történt agyunk információs környezetében is. Agyunk számára a környezet jelentős részben az információs környezetet jelenti, ugyanúgy, mint a lepkének a fatörzs színe vagy a pintyeknek a magvak héjvastagsága. Természetesen megindult az agy esetében is az adaptációs útvonalak keresése, ezek közül sorolnék fel néhányat. Egyik lehetőség, hogy az egyén megpróbálja limitálni az információözönt, kiköltözik a nagyvárosból, nem használ mobiltelefont, internetet, a televíziót kihajítja. Számos példát látni mindegyikre. Ez kerülése a konfliktushelyzetnek, menekülés. Egy másik mód, az előbbinél sokkal rosszabb, de sajnos egyre gyakoribb: az alkoholizmus, a drogok világába való menekülés. Ez nyilvánvalóan nem fog adaptív stratégiává válni. A harmadik variáció is lehangoló: az ember megpróbálkozik az információözön kezelésével, feldolgozásával, ami sokaknak nem sikerül, s ennek eredménye a szorongás, a pánikbetegség, a depresszió, a skizofrénia gyakoriságának rohamos emelkedése. Az a tény, hogy mégsem kellett sokszorosára bővíteni a pszichiátriai klinikák befogadóképességét, csupán az agy- és a gyógyszerkutatás rohamos fejlődésének köszönhető. De nem hiszem, hogy ez lenne az út.

Ezeknek a problémáknak a társadalmi szintű felismerése elengedhetetlen a nemzet hosszú távú fennmaradásának és sikerességének szempontjából. A történelem számos példát hozott arra, hogy egy-egy szükségszerűség felismerése vagy fel nem ismerése hogyan vezetett egyes népek fennmaradásához, más népek eltűnéséhez. (Lásd feudalizmus kialakulása, a kereszténység felvétele Szent István idejében.) Véleményem szerint a civilizáció fejlődésének jelen szakasza, az információrobbanás globalizálódó világunkban hasonlóan kritikus helyzetet teremt, hiszen az egyes agyakat és azok hálózatait - ami tulajdonképpen a társadalom - jelen formájában nehezen vagy nem megoldható feladat elé állítja. A probléma felismerése és hatékony kezelése minden nemzet saját feladata és túlélésének, sikerességének záloga. Egységes, külföldről átvehető receptek nincsenek, hiszen kulturális hagyományainkban, de genetikai felépítésünkben is olyan jellegzetes különbségek vannak, ami nemzetre, sőt esetenként egyénre szabott stratégiák kidolgozását követeli meg.

Önzetlen denevérek

Az emberi agy feldolgozókapacitásának elmaradása a megváltozott információs környezet által követelt szinttől a kulturális evolúció más területein is zsákutcába vezethet. Százezer évvel ezelőtt az ősember száz-kétszáz tagú törzsi közösségekben halászott, vadászott, tudta, kivel hányadán áll, megosztotta-e vele a szomszéd a sikeres vadászat zsákmányát. Ebben a szűk információs környezetben a szociális viszonyok átláthatóak voltak az egyedek számára. Az emberi agy ilyen mennyiségű információ feldolgozására fejlődött ki evolúciója során. Azóta az agy mérete, komplexitása, feldolgozóképessége biológiailag minimális mértékben fejlődött, ami párhuzamosnak mondható a feldolgozandó információ növekedésével egészen a XX. század első felében elkezdődött információs robbanásig. Ma is a természeti népek Dél-Amerika vagy Afrika dzsungeleiben az ősemberhez hasonló kisméretű közösségekben élnek, a leghatékonyabb üzemek, az egyházi közösségek is hasonló méretűek, és egy városi ember telefonfüzetében is általában száz-kétszáz név szerepel. Ez az a méretű közösség, amelyen belül nyilván tudjuk tartani szociális kapcsolatrendszerünket a közösség többi tagjával.

Mi történik az emberrel, ha bekerül egy jóval nagyobb közösségbe? Erre elmondanék egy ismert biológiai példát, a Dél-Amerika őserdeiben élő vérszívó denevérek példáját.

Ezek a denevérek 30-40 egyedből álló kis közösségekben élnek. Éjszaka indulnak vadászatra, de mindig csak néhány olyan denevér akad, amelyik talál megfelelő méretű emlősállatot, amelynek véréből jól tud lakni. Nappalaikat egymás hasi tájékának vakarászásával töltik, így tájékozódnak arról, hogy vajon melyik denevér lakott jól előző este. Az éhen maradtak táplálékot fognak kérni a jóllakott egyedtől, aki képes felöklendezni a vért, és szájból szájba táplálni társait. Egy denevér elvileg akkor járna a legjobban, ha ő mindig kapna a többiektől, amikor kér, de ha tőle kérnek, ő sosem ad. Így jutna a legtöbb tápanyaghoz és energiához, ami jobb szaporodóképességet tenne lehetővé. Ezáltal az "önző" géneket hordozó egyedek szaporodnának jobban a populációban. Ez azonban mégsem így történik, hiszen ezeknek a denevéreknek az agya pontosan olyan fejlett, hogy képesek memorizálni egy 30-40 egyedből álló közösségben, hogy ki az, aki önző volt, és ki az, aki nem. És akitől soha nem kaptak, annak ők sem adnak. Ez pedig az önző géneket hordozó denevérek kipusztulásához vezet, s így kiszorul a populáció génállományából az a génegyüttes, amelyiknek a működése önző viselkedésre hajlamosít.

Mi történne, ha valamilyen módon rákényszerítenénk ezeket a denevéreket arra, hogy több tízezer, százezer tagú közösségekben éljenek? Akkor az a denevér járna a legjobban, amelyik senkinek nem ad, de ha kér, ő mindenkitől kap, hiszen ilyen nagy közösségben képtelenek a denevérek memorizálni, hogy kivel hányadán állnak, és az önző egyedek rejtve maradnak. Ebben az esetben az evolúció, a szelekció az önző génállománynak kedvezne. Tehát egy olyan, genetikailag zárt, nagy közösségben, amelyben az agy kapacitása már nem elég arra, hogy pontosan monitorozza a közösség egyes résztvevőivel való szociális kapcsolatot, az evolúció az önző géneket (viselkedésmintázatokat) részesíti előnyben, míg kis közösségekben, ahol az agy képes erre a monitorozásra, az együttműködő géneket (viselkedést) támogatja. Ez a törvényszerűség, úgy tűnik, emberi társadalmakban is működik, természetesen nem a genetikai, hanem a kulturális evolúció szintjén, és olyan embertípus kifejlődéséhez vezet, amely kis közösségben, mint például család, munkahely, falu, együttműködő, de nagyobb közösségben, mint egy nagyváros vagy nemzet, már önző, és kihasználja mások altruizmusát.

Fontos társadalmi kérdés természetesen, hogy milyen kiutak lehetségesek ebből a kvázi biológiailag determinált önzésből. A diktatórikus rendszerek megtalálták a megoldást arra, hogy mindenki a közösséget, azaz helyesebben az adott rendszert szolgálja, hiszen mindenkiről mindent tudtak titkosrendőrségük révén. Erre a megoldásra nem hiszem, hogy ma akármelyikünk vágyna. A megoldást megint csak abban látom, hogy előtérbe kell kerülniük a belső világunkból származó impulzusoknak mindennapi tevékenységünk szervezésében, kivitelezésében, agyunk memória-tartalmának kialakításában. Ehhez elengedhetetlen a több ezer éves erkölcsi, kulturális, etikai, vallási örökségünk jobb megjelenítése belső világunk működésében. Hogy miért szükséges ez, erre is van egy jól ismert példám.

A fogoly dilemmája

Két fogoly ül egy cellában. Mindegyiknek külön-külön felajánlják, ha terhelő vallomást tesz a másikra, akkor elengedik. Hogy gondolkodik az egyik? Ha a másik engem elárul, akkor jobb, ha én is elárulom, mert legalább bosszút álltam rajta. Ha a másik nem árul el, nekem akkor is az a jobb, ha elárulom, mert megszabadulok. Tehát bármit tesz a másik, nekem az a jobb, ha elárulom. Mivel a másik ugyanígy gondolkodik, ezért el fogják egymást árulni, és mind a ketten el lesznek ítélve.

Játékelmélettel foglalkozó matematikusok, köztük is a legnevesebb, Neumann János, erre kitaláltak egy játékot, ami hasonló dilemmához vezet. Két játékos játssza, mindegyiknek van egy együttműködő és egy önző kártyája, és ebből az egyiket kell egyszerre betenni. A pontozás úgy néz ki: ha mindketten az önző kártyát tették, kapnak 1-1 pontot. Ha mind a ketten az együttműködő kártyát teszik, kapnak 3-3 pontot. De ha az egyik az önző, a másik az együttműködő kártyát teszi, az önző kap 5 pontot, az együttműködő pedig nullát, ami a "büntetés" a naivitásáért. Hogyan gondolkodik az egyik? Ha a másik az önzőt teszi, nekem jobb, ha én is az önzőt teszem, mert legalább 1 pontot kapok, és nem nullát. Ha a másik az együttműködő kártyáját teszi, nekem akkor is az a jobb, ha az önzőt teszem, hiszen én 5 pontot kapok, ő meg nullát. Tehát bármit tesz a másik, nekem az a jobb, ha az önző kártyát teszem be. Mivel a másik ugyanígy gondolkozik, mind a ketten az önző kártyát fogják betenni, és 1-1 pontot kapnak, holott ha mindkettő az együttműködőt tette volna be, akkor 3-3 pontot kaptak volna. Mégis tudjuk, hogy azért a példa ellenére valahogyan kialakult az együttműködés az emberek között, hiszen ez a társadalmi lét alapja.

Mi a megoldás? A matematikusok erre is rájöttek, hiszen csak annyit kellett tenniük, hogy a két játékossal a játékot nem egyszer játszatták le, hanem egymás után több százszor, és a feladat az volt, hogy minél több pontot gyűjtsenek. Nyilván néhány kör próbálkozás után azért mind a ketten rájöttek, hogy jobban járnak, ha az együttműködő kártyát teszik be, mert így 3-3 pontot fognak kapni, és nem 1-1-et. A lényeg tehát a tapasztalat. Az emberiség történelme során, de egyéni életünk során is rengetegszer lejátszottuk átvitt értelemben ezt a játékot. Ez tanított meg bennünket az együttműködésre. Ezek az információk pedig belső világunk részét képezik, befolyásolják motivációinkat, érzelmeinket, mert egyébként csak ösztönszerűen cselekednénk. Ezért van szükségünk kulturális örökségünk minél jobb megjelenítésére a lélek hangjának működésében, és arra, hogy időt adjunk belső világunknak a cselekedeteink irányításában, agyunk memória-tartalmának alakításában való részvételre. Az együttműködő emberekből álló közösség összességében mindig nagyobb eredményeket tud felmutatni, mint az önzőkből álló. Miért kapjon mindenki 1-1 pontot, ha kaphatunk 3-3-at is?

Másik kiút az önzésből: a példamutatás. Elgondolkodtató, hogy történelmünk során - de ugyanez elmondható más nemzetekre is - milyen sokan áldozták önként akár életüket is a hazájukért, ha úgy hozta a sors. Nem is kell messzire visszamenni, elég, ha az 1848-49-es vagy az 56-os szabadságharcra gondolunk. Ma már ez sajnos nem jellemző. Inkább az a tendencia uralkodott el, hogy a nemzetben gondolkodó embert megmosolyogják, kigúnyolják a csak a jelennek élő önző sikeremberkék vagy az internacionalizmus, a globalizmus eszméiben hivő, talajt vesztett egyének. Pedig az önfeláldozás a populáció fenntartása érdekében még a legprimitívebb élőlényeknél is megfigyelhető. Lesz-e az országban önfeláldozásra képes ember néhány év vagy évtized múlva, ha a médián keresztül csupán az önző viselkedésre, az egyén sikerességének mindenekfölöttiségére láthatnak példát a fiatalok? Tudnak-e így okulni a fogoly dilemmájából? Úgy gondolom, hogy nem, és ezért is kell harcolni a média jelentős százalékának megszerzéséért a nemzeti oldal számára. Ezeken a csatornákon keresztül kell majd a múlt és a jelen példaadó személyiségeinek hitelesen megjeleníteni a közösségért, a nemzetért önfeláldozásra is képes egyént.

A legfőbb parancsolat

Harmadik lehetőség magának a szellemi környezetnek az alakítása. A biológiai evolúció, a szelekció irányát az állat számára determinálja a környezet megváltozása: Darwin pintyeinél az esős, illetve száraz időjárás következtében vékony vagy vastag maghéj, a nyírfaaraszoló lepkék esetében a nyírfakéreg természetadta világos vagy szmogtól sötét színe. Az ember azonban képes aktívan részt venni környezete megváltoztatásában, különös tekintettel a kulturális evolúció és adaptáció irányát meghatározó szellemi, társadalmi, információs környezetre, és ezáltal befolyásolhatja a társadalmat felépítő egyénekre ható szelekciós erőket. Éppen ezért óriási a felelősségük a szellemi környezetünket leghatékonyabban alakító médiumoknak, hiszen - visszatérve korábbi biológiai példánkhoz - bármikor tetszés szerint fehérre vagy feketére festhetik a nyírfák kérgét. Azaz irányt szabhatnak az egyén személyiségformálódásának, a közösséghez, társadalomhoz, erkölcsi-etikai kérdésekhez való viszonyulásának. Egy, a XX. század közepén még a haza szabadságáért önfeláldozóan küzdő, nemzeti identitására büszke népet könnyedén át lehet alakítani egy önző, elmagányosodott, ideális fogyasztókból álló szürke tömeggé, elég ha a viszonyítási alapként, adaptációs iránytűként szolgáló szellemi környezetük "feketére" van festve. A fekete nyírfakéregre szálló fehér lepkét pedig hamar észreveszik a predátorok, a természetes szelekció működésének könyörtelen biztosítói. A fehér lepkék harca így csak szélmalomharc marad, amíg újra meg nem tisztul a nyírfák törzse a lerakódott szmogtól.

Az önzés az emberi társadalmakban annak az evolúciós/szelekciós folyamatnak a kikerülhetetlen terméke, amelynek törvényeit a Teremtő programozta az anyagi világba, s amely a szervetlen anyag, majd a biológiai anyag, s végül a társadalmak/kultúrák fejlődését lehetővé tette. Az evolúciónak ez az utolsó fázisa azonban végveszélybe sodorhatja az egész emberiséget, hiszen az önzés nem csupán embertársaink kihasználásában nyilvánul meg, hanem Földünk ökológiai tönkretételéhez is vezet. Nem véletlen, hogy amikor az írástudók megkérdezték Jézust, hogy mi a legfőbb parancsolat, akkor azt válaszolta: Uradat Istenedet imádjad, és csak Neki szolgálj, de a másik, ugyanilyen fontos parancsolat: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. Lehet-e ennél a négy szónál tömörebben, egyértelműbben definiálni az önzetlenség parancsát? Akik nem hiszik, hogy a Biblia (ebben az esetben az Újszövetség) isteni sugalmazásra íródott, azok számára is elgondolkodtató lehet, hogy a Biblia írói, több ezer éves kulturális-társadalmi fejlődés tapasztalatával a hátuk mögött miért pont ezt tartották a legfontosabb parancsnak, miért az önzést gondolták az emberi közösségek fejlődését legrosszabb irányba terelő evolúciós selejtterméknek. A vallásnak, a példaadó családoknak és a történelmi egyházaknak ma is kulcsszerepük van abban, hogy szellemi környezetünket aktívan alakítsák, és hogy az önzés helyett minél több szeretetet hozzanak a kisebb és nagyobb társadalmi közösségekbe egyaránt.